BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 28, 2012

Makassar 5

salam..
alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. ayuh sama2 kita ucapkan, ALHAMDULILLAH..=)

setiap hari, ade je peristiwa2 yang mnyentuh hati kita kan? itu tandanya hati kita masih hidup.. insyaAllah..
moga itu juga tandanya hati kita masih berhubung langsung dengan teguran dan hidayah dari Allah..

disiplin dalam kerja, usaha, dan semua2 nya itu, perlukan TAWAKKAL...
saje nk kongsikan disini, pengalaman.. yang dengan rahmat Allah, bisa memberikan kesedaran pada teman2 yang membacanya..=)

“kita bagaikan satu keluarga, yang berkongsi sumber kehidupan yang sama.. dan menuju gerbang syurga bersama..”

Alhamdulillah, ya Rabb, Alhamdulillah..

Makassar 5.^^

Dah lame x mnulis sbnrnye, sibuk, dengan pengaderan, kerja dr kelas, tugas pendahuluan n everything.. tp masih lg bleh makan, ibadah, dan smuanya.. means, a life is when u feel alive ^__^

Oke, cume nk crita, betapa kita diterima oleh ssuatu pihak atas izin Allah, sampaikan menjadi keluarga itu bukanlah keasingan…

Berbelit kan ayat.. meh percerah minda kita~~

Hari2 pertama kt sini dlu, mcm yang ana cerita dulu2.. Cuma superficial je.. blum msuk ke dlm lg kn.. Alhamdulillah dh lebih sbulan dok sni, ana dh mampu bertutur dlm bhasa standard.. dan slalu je org x pcaye ble ana kate, ana Malaysian.. huhuhu. Mgkin darah keturunan tok moyang mendailing(suku kaum di sumatera) tgh panas mengalir kot..:)

Ok, bkn nk cite latar belakang, tap nak ceritenye pengalaman ana dan rakan2 ke perkampungan.. bertemu dengan warga miskin tegar.. pendapatan yg amat sikit..

Keluarga 1:

Mempunyai anak 6 orang+2 org anak saudaranya.. suami seorang cleaner, gaji dlm rp 600ribu.. bygkn, rm1 lebih kurang rp3000.. so 600k=~200 je.nk tanggung 10 org.. fuiyo.. mmg sulit.. rumah dy, ana x amek gmbanye.. tp rumah dy mmg kecil, dan sepenuhnya kayu..

Tapi keluarga ni ad la jgk merungut hal pemerintah x ambil berat kt depa..

Keluarga 2: (yg ini ana interview sendiri)

Psgn muda, 2 org anak.. sorg 11 bln, sorg lg 8 thun 8 bln.. *hebatkn dy igt umur anak dy smpai bulan2 skali. :D *

Suami nya juga cleaner.. ana tnye dy, ckup k mknn dy sehari2an.. anak2 mcmna.. dh la msih kecil.. cmne nk hnta skolah.. dan dy kate, Alhamdulillah, stkt ni, ckup2 je.. kami brsyukur kami sihat..

Betapa redhonye dy dgn apa yg ada.. rumah dy lg kecik dr yg lain.. lgpn, derang 4 branak je kn. Tp, kagum dgn sikap redho ny dy dgn apa yg ada.. rumah dy seriously kemas, baju tersusun lipat ikut saiz, tilam bercadar dan tegang, telekung dan kain solat tersangkut rapi..

Ana tnyekn jga.. xd k rse nk minta dgn pemerintah.. kan patutny pemerintah yg uruskn kita.. katanya, “kita yang nk hidup, kita yg kne usaha..”

“ibu agamanya islam ya buk” , “iya..”, “trus, pengajaran agamanya gimana buk, emang ada gurunya mengajarkan, atau gimana?”, “tidak yg dtg mengajar.. masing2 aja..”

Short conversation, Cuma kateny, pendidikan agama x diterima scara formal.. sndiri2 yang cari..

DUSH~ kite yg stiap hari dpt kuliah agama pn kurang lg bersyukur kan..

Byk lg kisah lain.. sbb hmpir 30 buah rumah yg dilawati kami haritu..

Bila kita masuk ke masyarakat, baru kita sedar.. apa sumber kekuatan yang buat mereka trus hidup, iaitu kebergantungan MUTLAK PADA ALLAH.. yela, bayangkan tiba2 esok kita bankrupt, atau tiba2 esok kita miskin trus.. mampu k nak senyum n redho macam keluarga2 yg ana cite td? FIKIRKAN…

Kita terasa yang kita paling miskin, paling serba serbi x cukup, paling ditindas.. tapi, cuba skali sekala, time kite tengah terasa x bersyukur tu, kite pergi ke rumah2 warga ni, kita tengok hidup deme, kita cermin diri kita…

Boleh?

J
 

1 comment:

athirahjinal, IPOH said...

Alhamdulillah,mana tau 1 hari nanti amal kan berbakti di sana. :)