BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 20, 2012

cinta: "mncintai tak seharusnya memiliki"




bismillah.. assalamualaikum wbt.. :)
trimas pd mimi, shabat yg sy kasihi krn Allah ats prkongsian hebat drmu.. boleh lawat blog dy yg pnuh informasi..^^

 

knapa cinta tak seharusnya memiliki?
ini sbnarnya ibrah dri kisah cinta Salman Al-Farisi
hebatnya cinta Salman Al-Farisi..:P
memilih antara keinginan hati dan persaudaraan.
luar biasa!

_______________________________________________
Mulanya sebuah kisah cinta..ketika mana sudah saatnya Salman Al-Farisi mengisi kekosongan hati dengan cinta halal.sebuah pernikahan.Dia terfikirkan seorang wanita Ansar yang beriman dan solehah. Bukan diharapkan menjadi kekasih tetapi sebagai satu pilihan dan diyakininya bahawa sesungguhnya wanita itu pilihan yang tepat untuk menjadi teman dan ibu bagi bakal pejuang dari keturunannya.
 "Aku orang asing di bumi Madinah.Madinah bukanlah tempat kelahiranku.Madinah bukanlah tanah aku meniti kedewasaan.Tidaklah tiap-tiap penghuni bumi Madinah ini ku kenali.Bukankah akan dilihat asing seorang pendatang sepertiku melamar gadis Madinah?"...ada keraguan dihati Salman. Ada kerisauan di hati pemuda itu. Lantas...terdetik di hatinya mencari seorang sahabat yang mampu menjadi perantara baginya..Ya.. Abu Darda..sahabat dari golongan Ansar yang dipersaudarakan dengannya.. Rasa hatinya disampaikan kepada sahabat tercinta..Abu Darda.. dengan tahmid dan tasbih Abu Darda menyahut hasrat sahabatnya. Cukup girang si Abu Darda memeluk sahabatnya tanda akan dibantunya Salman dalam melunaskan apa yg terhajat dihatinya. 

Maka..beriringanlah kedua sahabat itu menuju ke sebuah rumah di tengah kota Madinah. Rumah seorang wanita yang solehah dan bertakwa yang menjadi pilihan hati Salman Al-Farisi. Abu Darda menyusun kata memulakan bicara.. "Saya adalah Abu Darda dan ini saudara saya Salman seorang Parsi. Kami telah dipersaudarakan atas nama Allah. Dia telah dimuliakan Allah dengan Islam,dan dia juga memuliakan Islam dengan amalan dan jihadnya. Disisi Rasulullah, dia punya tempat yang mulia,sehinggakan baginda menyebutnya sebagai ahli-bait baginda. Dan kedatangan saya adalah bagi mewakili Salman untuk melamar puteri solehah dari rumah ini". Fasih dan yakin Abu Darda berbicara dengan nada dan loghat Bani Najar. 

Tuan rumah tersenyum membalas bicara,"Adalah sebuah penghormatan bagi kami menerima kehadiran kalian. Dan adalah penghormatan bagi kami sekiranya bermenantukan sahabat Rasulullah yang mulia. Tetapi, hak untuk menerima atau menolak lamaran ini adalah pada puteri kami"..Sang puteri yang mendengar disebalik hijab menanti dengan debaran hati.. Sunyi seketika.... Tiba-tiba suara lembut si ibu bersuara mewakili si puteri yang dinanti sahabat yang mulia. "Maafkan kami atas kejujuran kata dalam jawapan ini. Dengan mengharap redha Allah, saya menjawab bahawa puteri kami menolak lamaran SalmanAkan tetapi seandainya Abu Darda turut mempunyai hasrat yang sama seperti Salman, puteri kami menerimanya" Nah..cukup mengejutkan..sang puteri menolak lamaran yang melamar tetapi menerima pengantara lamaran itu.
Apakah mampu Salman menerima realiti yang mungkin mematahkan hati lelaki? Sungguh tak terjangka dengan reaksi indah Salman Al-Farisi..

"Allahu akbar!!..dengan mahar dan segala yang telah saya sediakan ini akan saya serahkan kepada sahabat saya Abu Darda untuk pernikahan kalian. Dan saya akan menjadi saksi bg pernikahan mulia ini" 


hebat sungguh Salman Al-Farisi.:)

Friday, June 15, 2012

ssungguhny ak lbih fakir dr si fakir =(

Salam alaikum wbt..
Alhamdulillah ya Rahman, Alhamdulillah ya Rahim…
Xprnh tfikir pula yg suatu hri nnti, Allah akn mnguji kkuatan utk mnulis ni.. bru skrg bla bhdpn dgn ni, bru terasa truji..(keypad rosak, tpksa guna on screen keyboard(=  )

Td tgk crita LORONG WAKTU kt tv hijrah.. trasa amat dgn episode kli ni.. sbbny blik hritu, mse kt stesen bas, tsrempk ngn sorg uncle cina, dy mnx 3ringgit utk mkn.. tp ana kte xd duit… astgfirullah.. mse tu fkir, “klu bg kt pkcik ni, stgi nk bli roti x ckup duit..” sbb tgh lapo mse tu..pdhal, mse tu kakak dh nk smpai pn, nk pkir roti wtpe.. ya Allah, ampunkn dn kikisknlh sifat jahil dr ku..=( ssungguhny ak lbih fakir dr si fakir tnpa sifat pemurah dlm diri..

Smbung psl crita td,
Pak aji ni mmg tinggl kt msjid, ngn sorg cucu, ank n mnntu.. mse derg dok mkn tghhri, ad sorg llki, miskin, agk kelaparan, dtg.. dia kata,

“pak aji, sy ad capal yg prnh dpkei oleh nabi saw. Jd sy bhasrat tuk mnjualny, dgn harga yg bpatuten.. “

Kata ank pak aji,

”masakn capal bginda saw ad dgn kmu.. ni buatan zmn kini ni.. boong jk “

Tpi pk aji nk bli slipar tu, dy bg kt mnntu dy, Sabrina, smbil bkata, 

“sab, ini bkn msa tuk diukur dgn nilai wang..”

Llu Sabrina tu pn fhm, dn trus bli slipar tu..

Smua y len dok heran..ana pn heran.., nmpk beno laki td nipu, pstu npe beli??



Sabrina pn jelaskn ap dmksudkn dgn pak aji td..
“emangnya jelas kok bhwa capal ini enggak prnh dpakei oleh bginda saw, nmun, sy fhm kata2 pak aji td bhwa capal ini sbgei tnda salam dr bginda saw pd kita smua, spy enggak biarin fakir miskin klaparan,dan mngasihani mreka..”

Allah.. trasa nk menangis ana dgr pnjlasan dy.. trigt kisah kt stesen bas tu.. kita mncari2 cinta Allah, nmun x mhu mndekati mreka yg hmpir dgnNya.. fakir miskin ni lbih hmpir dgn Allah, krn mreka lbih bgntung dgn Allah.. tempt tinggl mreka tawakkal, mkn minum pn mreka twkkal.. kita kdg hilang twakkal sbb kita thu kt dapur rumh kira sntiasa ad air klu dhaga, klu xd air, bleh klua p bli.. pling2 constant kita twakkal ble klua dr umh utk bmusafir kn.. mungkin antum smua x gitu.. mngkin ana yg sring alpa j yg gitu..

Dgn kisah ni, ana rsa ni tguran lgsung dr Allah,spy esok lbih baik dr hrini dn smlm.. sama2lh kita..

“ya Allah, tingktknlah iman kami, peliharalah tiap langkh dn detik d hati kami, moga kmi sntiasa dlm redhoMu.. aamiiin…”

Tuesday, June 12, 2012

MASA AWAK KECIK PN, MCM TU JGK???

salam..

yaAllah, Kau yg memegang ubun2 hamba2Mu, mudahkanlah urusan kami..

baru lepas marah adik. salah ke marah adik? ntah.. sbb, msa ana dlu kecik mcm dia, byk bnda dh yg ana lalui.. mungkin dy masih kecik , drjh 4, erk, kecik ke? anak2 palestine tu, bleh je brusaha.. byk dh benda yg derang korban utk ibu bapa dia. knp kita nk kata adik2 umur darjah2 ni kecik lg?
ramai je penagih dadah, isap rokok, pembunuh, darjah2 gak. salah ke ana menegur?

memang dia anak bongsu, xda adik yg nk jaga, xde pinggan yg kene paksa basuh. sebab apa? sbb dimanjakan. dan ana x dpt smua tu. ana cuma xnk dia menyesal dgn apa yg dia dh buat. moga Allah mmbrikan dia ilham tuk terus fhm ap yg ana katakan..

dia beli kad game, 10 ringgit, then main game online, ayah x kate apa2. ble ana tegur, dia bls,"ayah x kate ape2 pn.. nape kakteh nk marah plak" mmg nak marah la!

dia beli kereta mainan, rm 40, then gune bpe hari je. duit bkn masalah mse ana kecik, tapi, kami x dimanjakan mcmtu pon! ni yg nk nangis ni.. x minta dimanjakan.. tapi minta utk diadili.. mndpt didikan dr ibu dan ayah yg sama, tapi kenapa hasil berbeza.. ya Rabbana..

kadang terasa pilu hati bila mak kata, "biarlah dia, dia x matang lg.."
"awk dlu pn, mcmtu jgk..."

kenapa plak.. mase ana sebaya dia, mak dh suruh mandikan adik yg umur sebulan, dh kene iron bju sendiri dan bju adik2, dh kene pg kedai bli barang dapur, dah kene gune duit sndiri bli barang yg kita nk. adik, smua bnda mak ayah bagi, n cakap, "MASA AWAK KECIK PN, MCM TU JGK???"

YaAllah, jdikanlah diriku, dan keturunan dariku, tergolong dalam ulul albab.. jadikanlah diriku, dan keturunan dari ku, sebagai pembela agamamu.. jadikanlah diriku, dan keturunan dariku, penyejuk hati kedua ibubapa, jadikanlah diriku, dan keturunan dariku, orang2 yang qaniah, yang sntiasa brsyukur dgn kurniaanMu...

Friday, June 8, 2012

PD, cuti cucikan hati kita..

alhamdulillah ya Allah, alhamdulillah..

ana bru pulang dari bercuti, menenangkn fikiran, dan moga percutian kami dapat menambah cinta pada Allah.. moga dengan perkongsian ini dpt mmbri bukan sejuta yang ana pinta, namun cuma secebis rasa di hati kita, tuk berusaha kearah qanaah, yg mmbawa kita menjadi asykurannaas..


lokasi: teluk kemang, PD
date: 5-7 jun.

pagi2 jam 8 pagi, ana, dgn 3 adik yg lain minta ayah bwkkn ke pantai.. rindu nak lihat deru ombak, merasa dingin bayu, dan melihat indahnya ciptaan Allah..=)
tapi sampai2 kt tepi pantai tu, tercerminlah diri sendiri. terkedu, terkesima, hampir terduduk. boleh bayangkn x, macamna hati kita hitam penuh dengan titik noda? msti susahkn.. tapi, I bet, kalau korg pegi tepi pantai tu, mse air tgh pasang lagi, mungkin bleh bayangkn, macammana rupa hati ana...=( sedih amat...
lautan yang keruh, sampah terapung-apungan di permukaan..

kami try la nak jalan jauh skit, sbb tgk pantai yg dlm jarak 100m lagi, mcm bersih.. jadi jln lambat2 sambil nikmati pemandangan.. tapi, sampah yang dipukul ombak tadi, macam mengekori kami.. selangkah kami jalan, pukulan ombak turut berderu, menolak sampah tu, ke arah kami...

SAYU. sayu hati ana dan adik2.. kami fikir, seakan2 laut merintih,
"maka nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan?"
"Kami(laut) bergelora atas izinnya.. memukul ombak kerana PerintahNya. membantu pengaliran air keseluruh dunia dengan izinNya.. mengapa kamu manusia membuat kerosakan, ? NAH, ambil kembali sampah yang kami tak perlukan. NAH, nikmatilah kemusnahan yang kamu mulakan!"

ya Rabbana. hanya Allah je yg tahu, bagaimana perasaan kami adik bradik. seriously, sampah tu mmg ikut ktorg.. orang len dok jgk tgk pantai, x la sampah ikut pn.. tapi, ni smua jadi atas IZIN ALLAH. mesti ada hikmahnya dan ibrah yg perlu kami fikirkan..

ana pon kol ayah, minta tlg belikan plastik sampah...

lepas air laut mula surut, dalam jam 9 pagi, ramai la org turun ke laut, untuk bersuka ria... perasaan mmg x leh cakap la, org smua mandi laut,.. tapi ana ngn adik2, bawak plastik sampah, dan lakukan ape yg kami rasa perlu. ada mata2 yg kurang senang melihat, ada yg memandang rendah, tapi, ada yang turut membantu..=) trima kasih uncle cine yg sama2 bermujahadah.. moga Allah bri hidayah padamu..
________________________________________________

pakcik pakai kopiah: dik2!
adik ana                  : ye,
pakcik pakai kopiah: ayah nama ape?
adik ana                  : mat nadzri.. nape pakcik?
pakcik pakai kopiah: ayah tabligh ke?
adik ana                  : x lah,
pakcik pakai kopiah: habistu yg pakai tutup2 tu, dy tabligh ke? kalau x, knp dy pakai gitu?
adik ana                  : x lah, dy yg nk pakai, xtahu la nape...

mungkin sebab ape yg ktorg buat, org igt dari persatuan mana2 kot.. huhu. ok jugak kn klu org igt gitu.. people easily judge a person by its cover.. cause they cant see your heart=)(macam xde motif je~~)


marilah kita mencorakkan diri kita, dengan apa yang kita mahu negara kita dilihat...^^

indahnye ombak kn?

kenape laut gini.. sedih.(kate adik)

bergambar kecewa. takpe, Allah Maha Tahu kemampuan makhluknya, sabar laut...

eei, geram tgk sampah*bajet mcm geram, hehe

see, sedih kan. laut laaaaagi sedih...T_T

tolongla amik sampah ni semua wahai manusia...

macam tsunami, tapi, tsunami dalam hati... bayangkan...~~~

sejuk, masin, seronok=D

put, ni untuk hang

dan ini juge.. hehe

seee.....

subhanallah, cantik pokok hijau.. kat bandar, mne de pokok hijau ori, smua jadik kelabu dek asap~




buat yang rindukan bunyi ombak, bleh la dgr video ni. pengubat rindu ana..:)

video







ok. itu sahaja. JOM muhasabah diri, dan...... lakukanlah apa yg sepatutny kita lakukan...





Monday, June 4, 2012

how would I die, if I have failed to live?


bismillah..
assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, here comes another day for we to live in, to go on with our prayers and seek for HIS forgiveness, until the Day of Judgment.

Just want to share, what had I encountered few days back.

Have u ever gone through a day, where you cried the most? There’s many days in my life, that I’d cried hard actually.. I’d cried in frustration, in hatred, and in many situations…

But last Saturday, was none like my days before… u know why? Have these word strikes your mind??:

“how would I die, if I have failed to live?”

Only those 10 words, make my day, was like, there’s no tomorrow… what had I done? 
O Allah, please forgive me, please bless me in my days, my death, and beyond…

I’ve read in a book, about taubah, it says, if someone really wanted to repent, and do what he need to repent, Allah will make those who know about his sins, the places, and everything related to his sins, to FORGET HIM(the person who make the sins).

Will we, repent, with a true repent? Which means, do not repeat, or go near to what had we done in those dark days? Would we be strong enough to do that? Will we??

the answer is in your heart~






Saturday, June 2, 2012

HAtiku.,.


Bismillah..
Assalamualaikum wbt.
(bayangkan, ini dialog hati dari kita, sudut hitam, sudut putihnya..)

Ya saya seorang manusia, dan saya bukan dari kalangan Nabi yang bersifat maksum. Bagaimana boleh mengharapkan kesempurnaan dari makhluk yang tidak mungkin sempurna ini.. agak meluahkan perasaan di situ, namun, sudah nama nya makhluk, yang pasti punya perasaan, dan nafsu yg sering mmandu pada jalan yang tak lurus..

Apakah susah untuk saling mengingati?apakah payah untuk hanya mendengar dan memahami? Memang bukan disini tempatnya untuk mengadu, tapi hanya ingin memberitahu, tida siapa yang berhak menghukum dan menentukan pengakhiran sseorang itu, melainkan Allah.
Mengapa suka menghukum, andai diri juga tidak sempurna? Mengapa suka merasa terhina, sedang diri sendiri sering merasa angkuh? Ok, cukup……
__________________________________________________

Ketahuilah dalam tiap hinaan, tiap kesalahan, tiap kekurangan, dan tiap kegagalan, tersembunyi tarbiyah dan kasih sayang Allah… mengapa?

Masakan kau berfikir bahawa orang yang disayangi Allah, pada mata manusia, dia akan sentiasa kaya, mewah, dan dikelilingi syurga dunia tanpa ujian keatasnya? Sedang Rasulullah saw sering kali diuji, dan diuji, dan diuji.
Bagaimana untuk kita tahu tahap kepandaian seseorang, tanpa menguji IQ nya? Begitu lah juga dengan iman kita, yang perlu juga di uji.. ok, aku terima.
__________________________________________________

"Maafkan aku, kerana aku punya kekurangan. Nasihatilah aku, kerana aku ketandusan. Bimbinglah aku, kerana aku kepincangan. Tegurlah aku, kerana aku kesesatan…"
Buat diriku, dan dirimu jua, moga keredhoaan Allah bsama kita.