BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 21, 2011

MASA ITU EMAS atau PEDANG YANG MENGHUNUS??

salam..

banyak benda yang kita kadang2, terlepas pandang atau melepaskan pandang(means, saje2 wat2 xtaw) dalam hidup. kita kene hargai mase, sbb ia bgitu berharga, shingga org mlayu bg perumpaan:


"masa itu emas"


kita sebenany sedar je yg kita ni hidup dengan masa yang sntiasa berlumba untuk meninggalkan kita yg leka ini, dibelakang. seperti pepatah arab:


"as-sa'atu kassoif..."
-masa itu ibarat pedang...-


.. kalau kita x memotongny, dia yang memotong kita..

benda yg dh lepas tu mmg sangat3ny mmberi kesan dalam hidup kita. kita sekarang adalah apa yg kita bina pada masa lampau. kadang2 masa lampau kita x lah cantik mane, tp itu lah hakikat, harta yang kita punyai, iaitu masa yang pernah kita hidup dalamnya..

satu2 masa, pasti ad saat2 yang kita termenung, dan teringat kmbali saat2, detik2 yang kita dah pun lalui dlm memori yang telah terlakar. seeloknya kita muhasabah, apa kesalahan yg tlah kita buat, dan apa baik pulih yang mmpu kita lakukan pada masa akan datang.

EMAS,
sangat berharga.. namun harga ada naik turunnya.boleh dibeli, boleh dijual.. Boleh dipakai, tapi, boleh juga diragut. boleh diubah milik dan berpindah tuan. Siapa yang bertuah, mndpt untung darinya. siapa yang rugi, memakan diri sndiri.

HUNUSAN PEDANG,
tajam pada matanya, siapa yang leka, pasti termakan tajamny. mampu menumpas lawan yang lemah, namun mampu membuat diri tersungkur longlai.namun, siapa yang tepat dan tangkas, akhirny beroleh kemenangan dan kejayaan darinya.

tepatnya, kita sendiri yang menilai, apakah masa itu EMAS yang kita paling sayang dan hargai sehingga terlalai olehnya.. ataupun HUNUSAN PEDANG yang mmbuat kita sentiasa peka dan tangkas atas setiap olah yang ada sehingga membawa kemenangan dalam genggaman kita.

No comments: